*

Kaikki blogit puheenaiheesta Etiketti

Soittavan asiakkaan riesa

Hollannista kantautuu sinänsä riemastuttava ja ymmärrettävä "kehitys": huoltoaseman henkilökunta sai tarpeekseen tiskin soittavista asiakkaista (tiedättehän: älypuhelin kiilattuna puhuvan pään ja olkapään välissä samalla kun yritetään maksaa kortilla, ilman minkälaista katsekontaktia). Hartholt-huoltoaseman tiskillä lukee nykyisin "In verband met uw privacy helpen wij u niet tijdens uw telefoongesprek. Wij helpen u graag verder na uw telefoongesprek" (Teidän oman yksityissuojanne vuoksi emme palvele Teitä puhelinkeskustelunne aikana.

Kirous ja kuona

Kalervo Niementaus paheksui kiroilukulttuuria. Hän kuvasi kirosanavetoista kulttuurista "suvaitsevaksi alennustilaksi". Puheenvuoro oli sellaisenaan varmasti tarpeellinen - ja jo siihen kommentoiminen viittaa siihen että asia on tärkeä ja mielestäni vähintään reagoinnin arvoinen.

Eikö eduskunnassa ole hyväksyttyä protokollaa ja etikettiä?

Eduskunta juhli valtiopäivien päättäjäisiä.  Oli pukeuduttu juhlallisesti ja asiaan kuuluvasti tummiin pukuihin ja käyttäydyttiin arvokkaasti. Vaikka vaalikausi ei ollutkaan mennyt aivan suunnitelmien mukaisesti, sivistysvaltion päättäjät juhlivat hyvien tapojen ja hyvän etiketin mukaisesti.

Hyvät tavat ja etiketti eivät vain näytä koskevan aivan kaikkia. Sisätiloissa ollaan lakki päässä ja jopa syödään lakki päässä. On pakko kysyä: miksi?

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä